افرادی که مقادیر بیشتری میوه و سبزیجات می خورند، استرس کمتری دارند

14مه 2021 - طبق تحقیقات جدید، رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات با استرس کمتر مرتبط است. این یافته ها نشان داد که افرادی که روزانه حداقل 470 گرم میوه و سبزیجات می خورند، نسبت به افرادی که کمتر از 230 گرم میوه و سبزیجات مصرف می کنند، 10 درصد استرس کمتری دارند.

بر اساس تحقیقات جدید دانشگاه ادیث کاوان(ECU) ، رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات با استرس کمتر ارتباط دارد.

این مطالعه ارتباط بین میزان مصرف میوه و سبزیجات را با میزان استرس بیش از 8600 استرالیایی 25 تا 91 ساله را که در مطالعه دیابت، چاقی و سبک زندگی(AusDiab)  در موسسه ی قلب و دیابت Baker شرکت داشتند، بررسی کرد.

سازمان بهداشت جهانی(WHO) به افراد توصیه می کند که حداقل 400 گرم میوه و سبزیجات در روز مصرف کنند.

محقق اصلی این تحقیق، راداولی-باگاتینی دانشجوی دکترا از موسسه تحقیقات تغذیهECU ، گفت: این مطالعه ارتباط بین رژیم های غذایی غنی از میوه و سبزیجات و بهزیستی روانی را تقویت کرد.

او گفت: ما دریافتیم كه افرادی كه میزان میوه و سبزیجات بیشتری مصرف می کنند نسبت به افرادی كه مصرف كمتری دارند، کمتر تحت تاثیر استرس قرار می گیرند و این نشان می دهد كه رژیم نقش مهمی در سلامت روان ما دارد.

یک مسئله ی رو به رشد

مشکلات بهداشت روانی در استرالیا و سراسر جهان به یک مشکل فزاینده تبدیل شده است. تقریباً از هر دو استرالیایی یک نفر در طول زندگی خود یک مسئله بهداشت روانی را تجربه می کند. در سطح جهانی، تقریباً از هر 10 نفر 1 نفر با اختلال سلامت روانی زندگی می کند.

به گفته ی خانم راداولی-باگاتینی، برخی از استرس ها طبیعی تلقی می شوند، اما قرار گرفتن در معرض این استرسها در طولانی مدت می تواند به طور قابل توجهی بر سلامت روان تأثیر بگذارد.

خانم راداولی-باگاتینی گفت: استرس طولانی مدت و کنترل نشده می تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی از جمله بیماری های قلبی، دیابت، افسردگی و اضطراب شود، بنابراین ما باید راه هایی برای پیشگیری و احتمالاً تسکین مشکلات روانی در آینده پیدا کنیم.

فواید یک رژیم غذایی سالم کاملاً مشهور است، اما فقط  1 نفر از هر 2 استرالیایی مقدار توصیه شده از میوه ها(2 وعده ی سروینگ از میوه ها) و کمتر از 1 نفر از هر 10 نفر، مقدار توصیه شده از سبزیجات(5 وعده ی سروینگ) را هر روز مصرف می کنند.

خانم راداولی-باگاتینی گفت: مطالعات قبلی ارتباط بین مصرف میوه و سبزیجات را با استرس در بزرگسالان جوان نشان داده است، اما این اولین بار است که شاهد نتایج مشابهی برای بزرگسالان در هر سنی هستیم.

یافته های این مطالعه تأکید می کند که داشتن رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات برای به حداقل رساندن فشار روانی برای افراد مهم است.

غذا و روحیه

در حالی که مکانیسم های تأثیر مصرف میوه و سبزیجات بر استرس هنوز مشخص نشده اند، خانم راداولی-باگاتینی گفت که مواد مغذی کلیدی می توانند یک عامل باشد.

وی گفت: سبزیجات و میوه ها حاوی مواد مغذی مهمی مانند ویتامین ها، مواد معدنی، فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها هستند که می توانند التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش دهند و در نتیجه باعث بهبود سلامت ذهنی شوند.التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن عوامل شناخته شده ای هستند که می توانند منجر به افزایش استرس، اضطراب و پایین آمدن روحیه شوند.این یافته ها دانشمندان را به تحقیق بیشتر در مورد رژیم غذایی و به ویژه میوه ها و سبزیجات که بیشترین سود را برای سلامت روان دارند، تشویق می کند.

این تحقیق بخشی از برنامه ی موسسه تحقیقات تغذیه ای ECU است که اخیراً راه اندازی شده است و هدف آن بررسی تاثیر تغذیه بر کمک به پیشگیری و درمان بیماری های مزمن سلامتی است.

این مقاله با عنوان "ارتباط معکوس مصرف میوه و سبزیجات با استرسی که بزرگسالان در طول عمر خود درک می کنند" در ژورنال Clinical Nutrition منتشر شد.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/05/210513100030.htm